Kilka słów o kursie
Sztuczna inteligencja to temat, który w ostatnich miesiącach coraz bardziej przebijał się do „mainstreamu” nie tylko branży IT, ale do całego świata cyfrowego (i poza niego również). Tyle że wiele rozwiązań modnie nazywanych „sztuczną inteligencją” już od lat zmienia to, w jaki sposób korzystamy z produktów cyfrowych albo to jakie i kiedy widzimy reklamy na Facebook’u – i wiele osób nie jest tego nawet świadoma.
Dopiero ostatnio dynamiczny rozwój narzędzi z modelami językowymi różnego przeznaczenia wywołał ogromny szum i ciśnienie na inwestowanie i skierowanie się w kierunku rozwiązań inteligentnych, które faktycznie zmieniają rynek pracy i otoczenie biznesu – tego nie da się ukryć. Nie lubię zostawać w tyle, dlatego już od jakiegoś czasu „bawiłem się” różnymi narzędziami i obserwowałem, jak konkretne rozwiązania mogą zmienić moją codzienną pracę.
No i w tym momencie pojawiła się zapowiedź 5-tygodniowego kursu Google Umiejętności Jutra AI, organizowanego przez ekspertów Google oraz Szkoły Głównej Handlowej, który miał umożliwić zdobycie praktycznych kompetencji w zakresie wykorzystania AI w codziennej pracy i rozwoju kariery zawodowej. To wszystko za darmo, do tego z możliwością zdobycia certyfikatu potwierdzający nowe umiejętności – brzmi dobrze, prawda?
To trochę tak, jak wejście do mitycznej świątyni wiedzy…

Dlaczego zdecydowałem się na wzięcie udziału w kursie?
Posiadając, według mnie, solidne podstawy wiedzy o zasadach działania modeli LLM i narzędziach dostępnych na rynku, kurs od Google i SGH kurs zwrócił moją uwagę głównie dlatego, że nie było to kolejne 2-godzinne wydarzenie o totalnych podstawach, a:
5-tygodniowy kurs z konkretną liczbą godzin do przepracowania w każdym tygodniu
Kurs o przemyślanej i spójnej konstrukcji – od podstaw po bardziej zaawansowane wykorzystanie narzędzi AI
Kurs przygotowany przez Google i SGH – co daje gwarancje odpowiedniego poziomu merytorycznego treści
i to właśnie te czynniki zadecydowały, że postanowiłem wziąć udział w rekrutacji.
Jak wyglądała rekrutacja?
Aby zgłosić chęć swojego udziału w kursie, należało wypełnić formularz rekrutacyjny, w którym trzeba było podać nazwę firmy, w której obecnie się pracuje, swoje stanowisko oraz uzasadnić jak nowe kompetencje planuje wykorzystać w codziennej pracy i dlaczego to właśnie ja powinienem otrzymać możliwość uczestnictwa w kursie.
Kurs przewidywał 10 000 miejsc, jednak po otrzymaniu ponad 40 000 zgłoszeń, organizatorzy postanowili zwiększyć pulę miejsc do 14 000.
Po kilku dniach otrzymałem pozytywną odpowiedź – zaczynałem więc 5 tygodni intensywnej nauki!
Opowiem teraz o wrażeniach z kursu z mojej perspektywy i mojej codziennej pracy.
5 kolejnych tygodni intensywnej nauki
Kurs zakładał intensywną naukę przez 5 kolejnych tygodni i faktycznie tak było. W każdym tygodniu kurs przechodził przez inne obszary związane z wykorzystaniem narzędzi AI w różnych warunkach i w różnym celu.
No i w ten sposób ruszyłem eksplorować nowe planety… tzn. narzędzia AI.
Quizy i Certyfikat
Na koniec każdego tygodnia kurs wymagał ukończenia quziu składającego się z 5 pytań sprawdzających wiedzę z aktualnego tygodnia. Po zaliczeniu 5 tygodni nauki możliwe było podejście do egzaminu – wymogiem było ukończenie minimum 70% materiałów. Sam egzamin składał się z 50 pytań.

1
Tydzień
Podstawowe zasady pracy z AI & Produktywność osobista
Pierwszy tydzień kursu to prawie 6 godzin kursów. Oprócz podstaw promptowania i zasad działania ekspertów/gemów AI moim zdaniem najciekawszymi materiałami były zdecydowanie 2 narzędzia:
ElevenLabs – narzędzia do tworzenia lektorów w wielu językach
czy nawet budowaniu modelu ze swojego głosu i wykorzystanie go do przetłumaczenia materiału wideo na kilkadziesiąt innych języków.

NotebookLM – narzędzie do pracy z dokumentami i analizą wielu źródeł
NotebookLM to zdecydowanie narzędzie, które już teraz ma ogromny potencjał – w mojej pracy widzę go jako partnera w analizie desk research czy benchmarkach standardów w konkretnej branży czy obszarze. Dodatkowy webinar z jednym z twórców narzędzia pozwolił mi zrozumieć, w jakim kierunku narzędzie zmierza – zapowiada się to genialnie!
NotebookLM to też świetne narzędzie do nauki czy rozwijania kompetencji – dokładnie w takich obszarach, jakich my potrzebujemy i z dopasowaniem do naszego poziomu aktualnej wiedzy. Odpowiedni prompt pozwoli nam uzyskać analizę tematu i jego pogłębienie, a rewolucyjna funkcja tworzenia podcastu audio (na ten moment po angielsku) rozmowy 2 osób na podstawie odpowiedzi na nasze pytanie – to świetna forma nauki i wiedzy na żądanie – mogę to porównać do rewolucji, którą dokonały serwisy typu Netflix w obszarze rozrywki – teraz dzięki NotebookLM to użytkownik decyduje, na jaki dokładnie temat słucha podcastu – a do tego w każdej chwili można „zadzwonić” do studia podcastu i zadać pytanie, na które chcemy uzyskać odpowiedź – a to wszystko dzieje się dzięki Sztucznej Inteligencji i na nasze żądanie i to naprawdę działa bardzo fajnie!
Wynik Quizu na koniec 1. tygodnia:
5/5
poprawnych odpowiedzi
2
Tydzień
Zastosowanie AI w rozwoju biznesu i marketingu
Wykorzystanie AI ma być uzasadnione, a korzyść wymierna
W drugim tygodniu eksperci skupili się na kilku ważnych z mojej perpektywy tematach:
Aby wydajnie i świadomie wdrażać AI w swojej pracy – najpierw trzeba ocenić czy w ogóle Sztuczna Inteligencja jest w stanie pomóc w rozwiązaniu / automatyzacji działania – nie ma sensu wciskać AI wszedzie gdzie się da. Wykorzystanie AI ma być uzasadnione, a korzyść wymierna
Jak poprawnie tworzyć eksperów / agentów/ gemy (w zależności od narzędzia) w taki sposób, aby odpowiedzi nie były generyczne i wolne od halucynacji
Przejście procesu tworzenia artykułów z pomocą AI – od pomysłu do realizacji – prompt chainging to pojęcie klucz
Jak optymalizować treści do kampanii w obszarze performance marketingu
Jak przyśpieszyć proces optymalizacji produktów pod kątem SEO (w ramach materiałów dodatkowych)
Wynik Quizu na koniec 2. tygodnia:
5/5
poprawnych odpowiedzi
3
Tydzień
Analiza danych z wykorzystaniem AI
Trzeci tydzień skupił się na wydajnej analizie danych i wyciąganiu trafnych wniosków – oczywiście z pomocą AI. Jakie zastosowanie widzę tutaj w swojej pracy? Od zawsze praca na warstwie użyteczności opierała się w dużej mierze na świadomych decyzjach na podstawie danych – teraz dzięki metodom, które poznałem w tym tygodniu kursu – będę mógł zdecydowanie zrobić to szybciej, a część procesów zautomatyzować.
Praktyczny przykład zastosowania AI w analizie danych
Ciekawym zastosowaniem Sztucznej Inteligencji w zakresie analizy danych może być specjalnie wytrenowany ekspert, który będzie pełnił funkcję prywatnego asystenta narzędzi analitycznych – pytanie „W jaki sposób w Google Analytics 4 sprawdzić, które strony serwisu miały najwięcej wyświetleń, biorąc pod uwagę moją ostatnią kampanię, które mogę zidentyfikować po fragmencie UTM 'campaign_name=FB-dzien-kobiet2025′?” – Do tej pory, żeby pozyskać takie dane – trzeba było znać dość dobrze narzędzie Google Analytics 4 – teraz AI podpowie jakie ustawienia zastosować i gdzie takie dane znaleźć.
Wykonałem ten i kilka innych przykładów w ramach ćwiczeń – w większości przypadków odpowiedź AI faktycznie kierowała mnie w odpowiednie miejsca interfejsu, natomiast zdarzyły się też halucynacje – nawet mimo bardzo szczegółowego wytrenowania eksperta – co jest pewnego rodzaju zagrożeniem.

Bielik – polski model językowy
Projekt polskiego modelu językowego poznałem na webinarze w ramach materiałów dodatkowych i muszę przyznać, że zrobiło mi się cieplej na serduszku, kiedy okazało się, że w wyścigu nowoczesnych narzędzi i rozwiązań AI jest też Polska. Bielik wyróżnia się kilkoma kluczowymi cechami:
Został stworzony na zasadach open-source i open-science, co daje transparentność oraz możliwość szerokiej współpracy z globalną społecznością badawczą
Może zostać wykorzystany do przetwarzania poufnych danych jak dane wrażliwe pacjentów czy dane finansowe – dzieki temu, że może zostać uruchomiony lokalnie, bez wykorzystania chmury
Jest intensywnie rozwijany przez społeczność entuzjastów sztucznej inteligencji
Brzmi interesująco? Więcej informacji o modelu językowym Bielik znajduje się na stronie projektu
Wynik Quizu na koniec 3. tygodnia:
5/5
poprawnych odpowiedzi

4
Tydzień
Rozwiązania AI w Google Cloud, do rozwoju biznesu
W tym tygodniu zdecydowanie najciekawszym materiałem według mnie był kurs przechodzący proces budowy własnych agentów i chatbotów – to tak naprawdę drugie podejście do chatbotów w serwisach i e-commerce – wcześniej chatboty budowane były na zasadzie drzewka decyzyjnego i zbioru pytań i odpowiedzi.
Dzięki uczeniu maszynowemu i modelom LLM (Large Language Models) dostępnym dla każdej organizacji, chatboty mogą być faktycznie „inteligentne” i bardziej responswne
Takie rozwiązania myślę, że szczególnie w sektorze e-commerce mają duży potencjał – dlaczego? Bo są w stanie wspierać użytkowników na wielu przestrzeniach:
Odpowiedzi na częste pytania
Rekomendacje dotyczące produktów
Pomoc w doborze rozmiaru, kroju i składu produktu
Obsługa reklamacji i zwrotów
Wynik Quizu na koniec 4. tygodnia:
5/5
poprawnych odpowiedzi
5
Tydzień
Transformacja organizacji z AI
Piąty i ostatni tydzień kursu skupił się na podejściu do wprowadzania zmian związanych z wdrożeniem AI – na poziomie firmy, ale także na poziomie pracy własnej.
Uzupełnieniem tego tygodnia był webinar, który pokazywał konkretne podejście, w jaki sposób wdrażać rozwiązania Sztucznej Inteligencji.
Wynik Quizu na koniec 5. tygodnia:
5/5
poprawnych odpowiedzi
Certyfikat – Google Umiejętności jutra AI
Po przepracowaniu 5 tygodniu, zaliczeniu 5 quizów przystąpiłem do egzaminu – który zdałem z wynikiem 49 poprawnych odpowiedzi na 50 pytań i jednocześnie zdobyłem certyfikat potwierdzający moje kompetencje w wykorzystaniu AI w rozwoju firmy.
Podsumowanie kursu
Plusy:
Spójny kurs, który przechodził przez podstawy do bardziej zaawansowanych problemów
Materiały dodatkowe, które były bardziej zaawansowane, ale dzięki temu pokazywały techniczne aspekty np. skonfigurowania bota działającego w chmurze i osadzanie jego na stronie WWW
Duża liczba godzin kursu, co pozwalało przejść przez konkretne zagadnienia dokładniej
Webinary, które były też na żywo z możliwością zadawania pytań – mimo początkowych wątpliwości, czy materiał faktycznie jest na żywo 😉
Społeczność na Discord łącząca osoby, które rozwijają kompetencje w obszarze narzędzi AI – społeczność, która faktycznie jest aktywna i jest konkretną bazą wiedzy zasobów i metod rozwiązań konkretnych problemów przez innych (oczywiście z pomocą AI)
Minusy:
Brak współpracy między twórcami konkretnych obszarów kursu, czego efektem były treści, które się powielały w kolejnych kursach
Zdarzały się błędy w montażu kursów – typu „to się wytnie”, a jednak się nie wycięło 😉

Odpowiedź na pytanie – „Czy było warto?”
Z mojej perspektywy zdecydowanie tak! Uporządkowałem już posiadaną wiedzę o narzędziach sztucznej inteligencji, poszerzyłem umiejętności korzystania z konkretnych narzędzi w celu automatyzacji czy przyśpieszenia moich codziennych obowiązków.
Kurs był na wysokim poziomie merytorycznym i mimo drobnych minusów uważam, że to obecnie najbardziej kompletne i aktualne źródło wiedzy w kontekście sztucznej inteligencji w języku polskim, a to wszystko za darmo! Super inicjatywa i czuję, że te 5 tygodni to była solidna dawka wiedzy.
Bonus
Czy artykuł o Sztucznej Inteligencji nie powinien powstać… przy pomocy Sztucznej Inteligencji? Pewnie mógłby, ale uważam, że pisząc o swoich subiektywnych odczuciach na temat kursu, nikt nie napisze lepiej niż ja sam, dlatego ten artykuł NIE powstał przy pomocy sztucznej inteligencji 😉 Ale grafiki do artykułu już tak – stworzyłem je za pomocą AI na potrzeby tego artykułu.

Co dalej?
Wziąłem udział w testach użyteczności Google…
i mimo tego, że pracuję jako User Experience Designer i z zasady to ja badam użytkowników – w tym przypadku było odwrotnie i to ja byłem osobą, która była badana. Jak do tego doszło, dlaczego byłem „po drugiej stronie” i jakie są moje wrażenia? O tym opowiem w kolejnym artykule!